Renault 9 Türkiye Tarihi (1985-2000)

253

Renault 9 ‘un ülkemizdeki geçmişine baktığımızda Renault 12’den sonra OYAK-Renault’un ikinci ürettiği model olma özelliğine sahiptir. Renault 9 1981 de Fransada hayata merhaba dedikten 4 yıl sonra ülkemizde üretilmeye başlanmıştır.Bir söylentiye göre Renault 12 den sonra Renault 18 modelini Türkiye’de üretme düşüncesi varmış ancak sonradan Renault 9 kararı alınmış. Renault 9 düşük yakıt tüketimi ve dayanıklılığı ile pazarda lider olmayı hedeflemiştir. O dönem yapılan lasnmanda yakıt tüketimi çok fazla vurgulanmıştır. Kaldıki rakip modellerin yüksek tüketimleri onu ön plana çıkartmak için yeterli olmuştur.

1985- Renault 9 GTL Üretimi Bursa’da başlıyor

1 Nisan 1985’de satışa sunulan Renault 9 GTL Oyak-Renault fabrikasında montajlanan ancak birçok parçasının fransadan ithal edildiği bir modeldir. Yıllar geçtikçe yerli parça oranı artmıştır. Fransız diye satılık ilanlarında gördüğümüz GTL’ler aslında OYAK-Renault üretimi ancak parçalar ithal olduğu için sonraki yıllarda üretilen modellerden daha dayanıklı olabiliyordu.

R9GTL_TR

1986- Renault 9 GTD ilk yerli dizel üretimi başlıyor

Ülkemizde üretilen ilk dizel otomobil olma özelliğine sahip GTD modeli daha çok ticari amaca yönelik pazara sunulan br modeldir.

R9_86TR

1987- GTC modeli lanse ediliyor

GTL’nin bir düşük donanım seviyeli modeli olarak GTC modelinin lansmanı yapılıyor. GTC daha uygun fiyata satılarak herkesi Renault 9 sahibi yapmak için bir avantaj yakalıyor..

1988- Broadway efsanesinin doğuşu

OYAK- Renault harf uzantılarından vazgeçip ayrı bir isim vermeyi kararlaştırıyor. GTL’nin devamı olan ve donanım oarak daha da zenginleşen bu modelin ismini ” Broadway ” olarak belirliyorlar. Broadway yurtdışında da bazı özel serilerde kullanılan bir isim olarak karşımıza çıkıyor.

SONY DSC

Broadwayle beraber konfor ve ekonomi bir arada sunuluyor. Elektrikli camlar, merkezi kilit, renkli camlar, alaşımlı jantlar vs vs. 1.4 C2J kodlu motoru ile ekonomik olmaya devam ediyor.

R9_87TR

1991- Renault 9 Spring GTC’nin yerini alıyor…

Renault 9 Spring GTC modelinin yerine üretime başlıyor. Broadwayden daha uygun fiyata satılması hedeflenen Spring donanım olarak haliyle modelin baz versiyonu oluyor. 6 yıl üretimi devam eden Spring Faz3 Broadwaylerin piyasaya çıkmasıyla bantlara veda ediyor.

sipring02

1993- Broadway yenileniyor, Türkiye Fariway ile tanışıyor

Renault Faz-1 kasadan vazgeçip Broadwayi faz2 kasa ile üretmeye karar veriyor, Donanım ve motor özellikleri aynı kalan ancak kasası değişen broadway daha sonra epey tutuluyor ve ikinci elde en çok talep gören model haline geliyor. 1.6 L C2L kodlu Arjantinde geliştirilen motor ile Fairway de aynı yıl piyasaya sürülüyor ve daha büyük motor daha fazla güç isteyenlerin tercihi olması hedefleniyor.

9054_9646

1995- Fairway makyajlanıyor…

Çok iyi gitmeyen Fairway satışlarını arttırmak için Flash S’ in sedan modeli olacak şekilde makyajlanıyor. Ancak hala rağbet Broadway yönünde devam ediyor.

fairway95

1996- Renault 9 Fairway Bantlara veda ediyor…

Daha güçlü motoruna ve daha donanımlı olmasına rağmen bir türlü hak ettiği yeri yakalayamayan Fairway üretimi alınan kararla son buluyor. Sadece 4 yıl üretilen model ikinci el piyasasında da Broadwaylerin gerisinde kalmaya devam ediyor.

62203_fairway1_122_569lo

1997- Broadway yenileniyor.

Belkide Renault 9’un en büyük değişimi bu modellerde olmuştur. Artık değişen tasarım çizgilerini yakalamak için daha kavisli hatlara sahip bir Renault 9 karşımıza çıkıyor. Artık teknolojinin gerisinde kalmaya başlayan Renault 9 için son çırpınış da diyebiliriz. Kavisli hatlarıyla keskin çizgisinden sapan Broadway de asıl değişiklik “Renault 9” kısmının kaldırılması oluyor. “Renault Broadway” adıyla geçen model 3 yıl boyunca 3 farklı donanım seviyesinden satışa sunuluyor.

broadway97

2000- Ve Renault 9 bantlara veda ediyor…

Modern teknolojik araçlarla yarışamayacak hale gelen Renault9 her türlü makyaja rağmen(Faz3) bantlara veda etmek zorunda kalıyor. Ülkemizdeki temel otomobil modellerinden biri olan Renault 9’un üretimini durdurmak gerçekten zor ve radikal bir karardı. İlk başta tepki alınsa da yerine gelen Renault Symbol ile bir nebze olsun yeri dolduruldu. Symbol daha modern, daha güvenli bir araçtı. Renault 9 serisi gibi basit bir yapısı ( K7M motor ve az donanım ) olmasından dolayı kısa sürede ülkemizde tutuldu.

62640_t3zr6_122_503lo

Şuan 1980lerin sonu 1990’ları yaşayanlar keşke Renault 9 yeniden üretilse… diyerek sohbetlere başlamaktadırlar. O dönemde sahip olunan bu araçlar birçoğumuzun anılarını taşımaktadır. Şuan Renault 9 ikinci el piyasasında oldukça rövaşta ve hala tutulmaktadır. Özellikle Anadolu’da kolay parça tedariği ve basit yapısı sayesinde her türlü yolda kullanılmaya devam ediyor.

Renault 9 Türkiye Tarihi (1985-2000)’ için 2 yanıt

Add yours

  1. Harika, aydınlatıcı bir yazı. Başka kaynaktan edinmenin çok zor olduğu kıymetli bilgiler ihtiva ediyor. Çok teşekkürler

    Beğen

Yorum bırakın

WordPress.com'da Blog Oluşturun.

Yukarı ↑