Platin Kumandalı Transistörlü Ateşleme Sistemi

Renault 9 Spring araçlarımızda elektronik ateşleme olmadığı söylenir.Ancak ateşleme sistemi klasik plantli sistemden daha farklıdır.
Küçük bir elektronik devre sistemin daha sağlıklı çaşışmasını sağlamaktadır.

Bu konu ile ilgili bir yazıyı sizlerle paylaşmak istiyorum.

PLATİN KUMANDALI TRANSİSTORLÜ ATEŞLEME SİSTEMİ

SİSTEMİN SAĞLADIĞI YARARLAR

Platin kumandalı transistor lü ateşleme sisteminin sağladığı yararlar;platin üzerinden geçirilen akım 0.1-0.5 amper gibi küçük değerlere düşürülerek platin ömrü uzatılır.Ayrıca,transistör üzerinden geçen primer devre akımı arttırılarak klasik ateşleme sistemine göre bobinde daha büyük enerji depolanabilir.

KULLANILDIĞI ARAÇLAR

Bu sistem,günümüzde yeni model hiçbir araçta kullanılmamaktadır.Genelde amatör elektronikçiler tarafından yapılarak klasik ateşleme sistemlerine sonradan ilave edilmektedir.1990 yılında Renault 9 Spring modeline fabrikasyon olarak takılmış,daha sonra terk edilmiştir.

SİSTEMİN PARÇALARI

Bu sistemin parçaları,klasik ateşleme sistemine ilaveten devrede,primer devre akımını kontrol eden ve içerisinde trasistörler bulunan bir elektronik ünite vardır.Platin de aldığı sinyal ile primer devre akımını kontrol eder.

SİSTEMİN PRENSİP ŞEMASI VE ÇALIŞMASI

Orijinal platin kumandalı transistor lü ateşleme sistemlerinde,bobin primer direnci azaltılarak bobin akımı artırılmıştır.Şekil 9.12’de görüldüğü gibi,primer devreye bir transistör yerleştirip,platinlerden yalnızca transistoru kontrol eden 0,5 amperlik beyz akımı geçirilirse,transistorün kolektör ve emiteri üzerinden bunun 10 katı kadar 5 amperlik primer devre akımı geçirilebilir.

Şekil 9.12. Platin kumandalı transistorlü ateşleme sisteminin prensip şeması

Beyz akımı 1 amperi geçmediğinden platinlerin yanması veya meme yapması da söz konusu değildir. Bu şekilde, devreye konan transistör yardımı ile, primer devre akımı Klasik sistemdeki 4 ampere karşılık elektronik ateşleme sistemlerinde 8 ampere kadar çıkarıla bilmektedir.

Motor yüksek devirde çalışırken klasik ateşleme sisteminde primer devre akımı 1 ampere kadar azalır, buna karşılık elektronik ateşleme sistemlerine bu akım şekil 9.18. de görüldüğü gibi yüksek devirlerde de yine 8 amper dolayındadır.

Sonuç olarak elektronik ateşleme sistemlerinde depolanan enerji daha fazla olduğundan bu sistem şekil: 9.19. da görüldüğü gibi daha yüksek bir gerilim verir ayrıca primer devre akımı yüksek devirlerde fazla azalmadığından sekonder devre gerilimi de yüksek devirlerde fazla azalmaz bunun sonucu olarak buji tırnak aralığı artabilir ve daha güçlü bir kıvılcımla daha iyi bir ateşlemede yanma sağlanabilir.

Klasik sistemde buji tırnak aralığı 0.5-0.8 mm olduğu halde, elektronik ateşleme sisteminde 1-1.5 mm ye kadar çıkarıla bilir.

PLATİN KUMANDALI TRANSİSTÖRLÜ ATEŞLEME SİSTEMİ ÖRNEĞİ

Klasik bataryalı ateşleme sistemlerinde platinden geçen akım şiddetini azaltmak ve platin ömrünü uzatmak için iki transistor den oluşan bir basit elektronik devre klasik sistemine ilave edilmiştir. ( Şekil: 9.13 ) Devrede bulunan T2 transistörü NPN tipindedir ve bobin primer devre akımını kontrol eder. T1 transistörü ise PNP tipindedir ve T2’’nin beyz akımını kontrol etmektedir.

Kontak anahtarı açılırken platin kontaklarının kapanmasıyla, T1 transistörü nün beyzine negatif gerilim uygulanarak iletime geçilir. T1 transistor ünün emiter-kollektör hattından gelen pozitif gerilim L3 direnci üzerinde geçerek T2’nin beyzine etki eder. T2 transistörünün iletime geçmesi ile bobin primer sargılarından akım geçmeye başlar. Ateşleme noktasında platin kontaklarının açılmaya başlamasıyla T1 beyzine uygulanan negatif gerilim ortadan kalkacaktır. T1 yalıtıma geçmesiyle yalıtıma geçerek primer devre akımını aniden keser. Bu anda endüksiyon bobini sekonder sargılarından oluşan gerilim distribütörü tezi tertibatı yoluyla uygun bujilere gönderilecektir.

Platinden geçen akım ’luk R1 direnci üzerinden geçmek zorundadır. R1

Direncinden geçen akım =12 / 180 =0.06 amper olacağından ömrü uzun olur.

Şekilde görülen dengeleme direnci, marş motoru selonoidi tarafından, marş anında kısa devre edilmektedir. T2 transistörün uçlarına bağlanmış olan C kondansatörü klasik ateşleme sistemindeki kondansatör görevini yapar. Ateşleme sırasında bobinle birlikte salınımlar oluşturarak kıvılcımın çakma süresini uzatır.

Devrede bulunan zener diyot, primer devrede oluşan gerilimin aşırı derecede artmasını engelleyerek D2 transistörünü korur.

 

Şekil 9.13. Platin kumandalı transistor lü ateşleme sistemi

SİSTEMİN KONTROLLERİ

Primer Devre Akımının Ölçülmesi

Primer devre akımını ölçmek için devreye bir amper metre bağlanması gerekir primer devre şekil 9.14’de görüldüğü gibi herhangi bir yerinden açılarak devreye A1 amper metresi bağlanır. Platin kontakları kapandığı zaman transistör iletime geçer primer devre sargılarından geçen akım devresinin A1 amper metresi ve transistör üzerinden geçerek tamamlar. A1 ampermetre primer devre akımını gösterir.

Platin Üzerinden Geçen Akımın Ölçülmesi

Platin bağlantı uçlarından birisi sökülerek 9.12’de görüldüğü gibi A2 amper metresi devreye seri olarak bağlanır platin kontakları kapandığı zaman kontaklardan geçen akım A2 amper metresinden okunur.

 

Şekil: 9.14. Platin kumandalı transistorlü ateşleme sistemi platin ve primer devre akımının ölçülmesi.

Sekonder Gerilimin Ölçülmesi

Bobin sekonder devre gerilimini ölçmek için, özel osiloskoplu motor test kitabı kullanmak gerekir bu cihaz bobin sekonder devre kablolarından sinyal alarak çalışır sekonder devre gerilim, değişimini zamana bağlı olarak grafik şeklinde gösteriri elde edilen eğri incelenerek ateşleme sistemi arızaları belirlenir.

SİSTEMİN YETERSİZLİKLERİ

Platin kumandalı transistor lü ateşleme sistemlerinde platin meme yapması önlendiği halde zamanla platin fiberi aşınarak platin aralığı ve avans ayarı bozulur. Zaman zaman platin ayarını yapmak gerekir

Platin kumandalı sistemler yüksek hızlarda platin sıçraması sonucu motorun teklemesine yol açabilirler bu nedenle yüksek devirli motorlar için platin kumandalı transistor lü ateşleme sistemleri elverişli değildir.

Kaynak: http://www.obitet.gazi.edu.tr/obitet/atesleme_sistemi/elektronik_atesleme.htm

Platin Kumandalı Transistörlü Ateşleme Sistemi’ için 32 yanıt

Add yours

  1. DAHA DETAYLI BİR PLATİN KUMANDALI TRANSİSTÖRLÜ ATEŞLEME SİSTEMİ DEVRE ÖRNEĞİ VAR MI? BİLEN VARSA İLETEBİLİR Mİ?

    Beğen

    1. Aracınız platinli araç ise aracınızı çok cuzi bir ödeme ile elektronik ateşlemeye dönüştürebilirsiniz.Bu cihaz uzun yıllar Türkiye genelinde satılmış ve TSE tarafından test edilerek güvenliği test edilerek platinli araçlarda hem yakıt tasarrufu sağlamış ve özellikle kış aylarındaki sabah aracın geç çelışması önlenerek araç elektronik ateşlemey dönüştürülmüştür.

      Matron Elektronik Ateşleme Cihazı 1990 modelin altındaki (skodaLada,Vosvos,Renault,bis )ve benzeri tüm platinli araçlara takılabilmektedir.

      irtibat:Murat
      Gsm 0532 2525918
      Tüm türkiye geneline Aras Kargo ile gönderilir

      Beğen

      1. Bu cihazın anahtarlı olanından aldım fakat bağlantı şeması yok,nasıl bağlantı yapacağım,meksefe sökülecek mi?

        Beğen

  2. süperdüşünce bizler bunları dahaileriye götürecez hem böylelikle motoru daha sağlıklı olmuşşşş

    Beğen

  3. arkadaşlar bileniz varmı bilmiyorum ama.benim spring 2. ve 3. viteste sallama yapıyor.aracım lpg li değil ama lpg li gibi hissettiriyor. araç daha 51.000 km orjinal.bunu neden yapabilir acaba? bileniniz varsa yardımcı olun lütfen.

    Beğen

  4. selam arkadaşlar.2ay önce 92 mod siping aldım. arabam çok temiz ama
    ‘bir ayda 3 defa platin yaktı.orj.platin alıyorum,bi hafta iyi çalışıyor sonra tekleme yapıyor,rolanti düşüp yükseliyor.’pilatin tekrar yanıyooo.ateşleme bobini bu araca uygun değil’ dediler.toros bobini taktık. platin,meksefe,buji,kablolar,dist.kapağı,tevzi makarası…15 gün çalıştı,şimdi yine aynı.sivasta kime götürsem anlamıyor. ne yapmalıyım.bi yardımcı olabilir misiniz.sanırım burda bahsettiğiniz”transistör”yok.bunu nasıl bulurum.sivasta yok.ayrıca nasıl bağlarım.lanaet olsun bu arabaya…..

    Beğen

    1. Sn Muhammed Bey,
      Formda yazdığınız dertlerden szileri kurtaracak Matron Elketronik Ateşleme cihazıdır.

      Aracınız platinli araç ise aracınızı çok cuzi bir ödeme ile elektronik ateşlemeye dönüştürebilirsiniz.Bu cihaz uzun yıllar Türkiye genelinde satılmış ve TSE tarafından test edilerek güvenliği test edilerek platinli araçlarda hem yakıt tasarrufu sağlamış ve özellikle kış aylarındaki sabah aracın geç çelışması önlenerek araç elektronik ateşlemeye dönüştürülmüştür.

      Matron Elektronik Ateşleme Cihazı 1990 modelin altındaki (skodaLada,Vosvos,Renault,bis )ve benzeri tüm platinli araçlara takılabilmektedir.

      irtibat:Murat
      Gsm 0532 2525918
      Tüm türkiye geneline Aras Kargo ile gönderilir

      Beğen

      1. sevgili murat bey

        bahsettiğiniz matron elektronik atesleme cihazı kaç paradır mail adresime yazıp gönderirmisiniz.tesk.05326018157 arayabilirsiniz.

        Beğen

  5. muhammed kardeş,bendede 95 spring var.10 kasım 2008 de çocukluk arkadaşımdan aldım arabayı,neredeyse ilk sahibi sayılırım.çok ekonomik ve halden anlayan arabalar,mayıs veya haziran 2008 de platin_meksefeden arıza yaptı,yolda giderken devir saati şuursuzca kalkıp düşmeye başladı.Güvendiğim ustama götürdüm,bana 131 platin_meksefe al dedi.Gittim aldım,”9,5”tl.Taktı,sağolsun işçilik te ”10” tl ver dedi.tArabayı 17 ocak 2009 a kadar kullandım.Bu sefer uzun yolda başıma geldi,devir saati gene evlere şenlik,55_60 süratle eve kadar vardım.Ertesi gün tekrar ustama gittim,sorunun endiksiyon bobininden olduğunu söyledi,gittim”25”tl ona verdim,tekrardan platin_meksefe ”9,5” tl. ”10” tl işçilik,artık sorun olmaz dedi.Şu an sorun yok bekliyorum,senin yazını okuyunca bende işkillendim,bekleyip görücem,ama senin gibi iki haftada bir olması düşündürücü,olduğunda arıza sebebi ve çaresini yazarsan sevinirim.Bende yazarım… Saygılarımla..

    Beğen

  6. arkadaşlar 92 spring aracım var araç ilk çalıştırmada çalışıyor 5 yada 10 km gittikden sonra kontağı kapatıp tekrar açtığında çalışmıyor motor kendini sallıyor oda bazen ama çalışmıyor. aradan bi 20 30 dakika geçtikten sonra çalışıyor bunun nedenini bulamadım gaz kesiciden dediler değiştirdik hala sorun aynı bu konuda yardımcı olursanız sevinirim teşekkürler….

    Beğen

  7. arkadaşlar sipringin ateşleme sistemi malum verim almakicin orjinal dispiratörü sökup yerine reno 12 dispiratörü takın cıkması 20 tl elektironiğe dönüşüm cıkması 200 tl degmez ereno onikiyi taktırın roleyi iptaledin aracı tutamayacaksınız ben öyleyaptım 3 senedir tık yok maşallah sipringin disrirötörü özürlü özrü bulunamıyo rolede masu degil reno 12 düşünün yeter disriratörü cok farklı tavsiyem 6000 km pilatini degiştirin 5 tl cok verimli oluyo arac ucuyo kusurluyudu kusursuz oldu sel

    Beğen

  8. ARKADAŞLAR RENAULT SPRİNG ARAÇLARINIZIN ATEŞLEME BOBİNİ DUCELLİER(Made in France)olmalı.R.12 YADA TOFAŞ BOBİNLERİ(MAKO)takmayın..!fabrika orjinali DUCELLİER çok önemli.tel:0.506.233 36 94 ü arayın orda var.

    Beğen

  9. arkadaşlar sipringin tek sorunu ateşleme sistemi aslında bu sistem daha az yakıt yaktırıyo sipringin motoru tek bogazlı verimli bir ateşleme salamak icin önce marş motorunu kontrol ettirin sipringin dispiatörünü solüp roleyi iptalet reno 12 dispiatörü takın bobin degiştirin bobin kablosunu buji kablolarını degiştırin bujilerede terformans bujisi takın usta milleti bunları asla söylemez cünkü ekmek hsabı role olsun bobinolsun ömürlü devreler role bulunmuyo arkadaşlar en önemlisi yakıtınız soguk havalarda kesinlikle aygaz kullan puropanı artırıyolar eylül mart ayları arasında cabuk calışıyo yazın ne kullanırsan kullan biliyorum aygaz cabuk itiyo ama kışın mecbur gaz soguk bir madde arac sogukken sıvı şekilde ğeliyo ateşleme gec oluyo puropan ise hava olarak dediklerimi yapın duğa edeceksiniz ben renoların icinde büyüdüm şunuda söliyeyim türkiyenin en jigerli arabaları

    Beğen

  10. arkadaşlar bişedaha söyliyeyim aracınızı sert kullanmayın ani patinaj ani konpiasör motora cok zarar veriyo aracınız galiyısa yagını sık sık degiştirin bi tiyo sıcakta yada tırafikte hararet sınırdaise kaloriferi acın onunda fanı var motoru rahatlatırsınız

    Beğen

  11. arkadaşlar bugun birşeydaha örendim aracım gaz daiken sıcak soguk calışmamaya başladı yenide bakımdan cıkmıştı gazcıya gittim baktı birsorun yokdedi kontaga suc attı elektirikciye yolladı bişeler yaptı yine aynısorun napacaımı şaşırdım begzinde bisorun yok gazda calışmıyo begzinde calışıyo gaza gecirince sorun yok tıkır tıkır calışıyo stop ediyon gazda bidaha calışmıyo kendi elektirikcime ümraniyenin eniyi elektirikcisi tak sorunu cözdü bunu cogu gazcı cogu elektirıkcisi bilmezdedi sorun gazbeynine giden elektirik az olunca ya calışmaz yada gec calışır arac cokyakar cıg gaz atar cekiş düşer usta aküden kablo cekti ucunada güclendirici role taktı kabloyu gazın elektirik girişine bagladı arac sesi begişti arkadaşlar bubilgiyi sizinle paylaşmak istedim anadolunun belli yerlerinde böyle bisorunla karşılasırsanız bu bilgiler işinize yarar allah razı olsun dersiniz yazmamın amacı bilgileniniz boşuna para kaptırmayınız kalın salıcakla

    Beğen

  12. 92 model sipring aldım orjinal arabam sabahları ne benzinde çalışıyor ne gazda vurdurarak çalıştırmaktayım bu aralar uztalar akü dedi ama akü çlçtürdüm iyi çıktı bunun sebebi,ni bilen yazarsa sevinirim

    Beğen

    1. olay distribütör bende aynısını yaşadım distribütörü değiştirdim şimdi çalışıyor selamlar

      Beğen

  13. iki yıl önce spring’de platin sorunu yaşadım.toros distribitörü, bobini,kobloları taktırdım.iki yıldır kullanıyorum hiç bir sorun yaşamadım.aracımdan çok memnunum. bu forumda bilgilerini paylaşan herkese teşk. ediyorum..

    Beğen

  14. arkadaşlar bende 1995 model platinli sipring var 1999 aldım tam 12 yıldır kullanıyorum lpgli ne lpgsinde ne de ateşleme sisteminde en küçük problem yaşamadım Ispartada ikamet ediyorum sabahın erken saatlerinde dışarıda buz don sıcaklık -12 derece olduğu zamanlarda bile çalışmasında en küçük bir problem yaşamadım ayrıca bu arabaların motorları da çok uzun ömürlü oluyor eğer temiz kullanırsanız yağını zamanında değiştirir aracı 5000 devirin üzerine çıkartmazsanız motoru hiç rektefe ettirmeden 400000 km hatta daha fazlasını rahatlıkla yapabilirsiniz benim arabam şu an 260000 de en ufak bir yağ yakması yok yağımı koyarım hiç arkama bakmadan 5000km yol kat eder ve değiştiririm

    Beğen

  15. arkadaşlar kesin bileniniz varsa allah rızası için cevaplasın. 95-96 model springlerin ateşleme sistemi otamatik ateşlememi. bazı ilanlarda otamatik ateşleme olduğu söyleniyor. tşkrler allah razı olsun

    Beğen

  16. merhaba bilgiler onnumara benim arabamda bu röle bozuldu parçacılardanda bu röleyi b uldum ama biraz tuzlu (aksarayda 260 tl pendik otosanayide 200 tl) ben bu röleyi sistemden çıkartsam bi zararı olurmu.

    Beğen

  17. arkadaşlar bende.de 1994 sprinğ var sabahları çalıştırıyıp işe gitmek adeta bir işkenceydi benzinde ve gazdada aynı sorun vardıgazcıya gittim bana dediki buna r12 disbiratörü taktır hiç sorun yaşamassın dedi vebende 130 tl verdim r12 disbiratörü aldım karbiratörcüyede 50 tl verdim taktırdım ve şuan saat gibi çalışıyor arkadaşlar

    Beğen

  18. Arkadaşlar 95 yılına kadarki spring araçların distribütörü orjinalinde ducellierdir. Bu distribütör üzerinde vakum otomatiği bulunuyor, devire göre mekanizma basınçla hareket edip avans değiştiriyor. Biz tutup bunu söküp mako r12 distribütörü taktığımızda bu olay yapılamıyor ve araç tam performansla çalışamıyor çünkü yüksek devirlerde avansın da artması gerekirken bu olmuyor. Parçacılarda ducellier’in bu parçalarını satmıyorlar (pahalı ve uzun ömürlü olduğundan satmak istemediklerini düşünüyorum). Yan sanayi duduco marka meksefe ve platin satıyorlar ama uzun ömürlü olmuyor. Ustalarda uğraşmaktan kaçındıklarından/bilmediklerinden kolaylarına gelen bu r12 distribütörünü takmayı tercih ediyorlar. Bu yapılan yanlıştır günü kurtarmaktan başka bir şey değildir. Lütfen valeo veya ducellier meksefe ve platin parçalarını araştıralım ve burada nereden ne kadara bulunabildiğini paylaşalım. Distribütörünüzü değiştirecekseniz de orjinalini elinizde bulundurun sonra bulmak mümkün olmuyor.

    Beğen

    1. Spring Orjinal Bobin (ducellıer-france) ve diğer yedek parçaları Tokat!ta var.Telefonu:0.506.233 36 94

      Beğen

Yorum bırakın

WordPress.com'da Blog Oluşturun.

Yukarı ↑